Forgalomcsillapítás Csillaghegy nyugati részén

December 6-án vitattuk meg a terveket.

A kerületi önkormányzat az idei évben hozzáfogott Csillaghegy nyugati felének forgalomtechnikai felülvizsgálatához. A tavasszal a kerületi sajtóban közétett felhívásra már sok javaslat érkezett a Városfejlesztőhöz, melyeket a tervező figyelembe vett a tervezéskor.  2017. december 6-án este a Csillaghegyi Közösségi Házban gyűltünk össze, hogy megvitassuk a lakossági javaslatokat, a szakértői méréseket és az engedélyező véleményét egybedolgozó tervjavaslatot.

Mint ismeretes, a forgalomtechnikai eszközök kihelyezését a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló Budapest Közút Zrt.-nek kell jóváhagynia, vagyis a társaság engedélyezi a terveket, és a későbbiekben – alapesetben – azok üzemeltetését is ők látják el. Jelen esetben ez azért volt lényeges, mivel a szakmai egyeztetések során a Budapest Közút Zrt. szakértői a kerület egyirányúsítási javaslataival szemben foglalt állást, így a tervben azok nem szerepelhettek. A terv így főként a „30-as övezet” határát jelző táblák kihelyezésére, illetve a forgalomcsillapító küszöbök („fekvőrendőrök”) kihelyezésére korlátozódhatott. Az egyirányúsítás hiányában a kisebb utcákban a párhuzamos parkolóhelyek felfestése sem vált lehetségessé, így ugyanis az előírt utcaszélesség már nem lett volna szabályosan biztosítható.

Mint az a lenti tervekből is látszik, a Papírgyár utca – Rákóczi út – Batthyány út – Álmos utca – Szentendrei út által határolt terület három részből áll össze. Ezeket a Szentendrei út és a Mátyás király út szabdalja, hiszen ezek a nagyforgalmú utak nem lehetnek részei az övezeteknek. (A tervegyeztetőn lefolytatott beszélgetésekben ugyanakkor ezekkel kapcsolatban is fogalmazódtak meg javaslatok, amelyeket az önkormányzat szintén próbál elősegíteni az illetékeseknél.)

cshegyNY_helyszinrajz

A tervekkel kapcsolatban elhangzott, hogy a helyiek indokoltnak látták volna, ha bizonyos utcákban (pl. Karácsony Sándor u., Lehel u., Árpád u. stb.) egyirányúsítják a forgalmat, de elfogadták, hogy a kerületnek erre most nem volt lehetősége, és bíznak abban, hogy a későbbiekben majd esetleg ez a változtatás is bevezethető. Egy utcabeli azt javasolta, hogy a Lehel utcában – a templom magasságában – létesüljön egy további küszöb, amit a tervező, akár emelt szintű gyalogátkelőhely formájában, távlatilag elfogadhatónak tart, ugyanakkor azt javasolta, hogy az első ütemben ez még ne valósuljon meg. Egy másik lakos a kis utcákból a Mátyás király útra való kikanyarodásnál a gyalogosok védelmét vetette fel. A tervező válaszában elmondta, hogy bár valóban nehezebben látható be a szakasz, sajnos az utcák már így is nagyon szűkek, az épületeket arrébhelyezni nem lehet, így megoldást részben az fog nyújtani, hogy a torkolatok közelébe „fekvőrendőrök” kerülnek, így ott az autósoknak le kell lassítaniuk.

A tervezési területen kívülre is érkeztek javaslatok:

  • Többen jelezték, hogy a Szentendrei úton a Békásmegyer felől érkezők számára az Álmos utcánál az abba való (balra) bekanyarodást táblával kéne tiltani.
  • A Mátyás király út kapcsán számos javaslat hangzott el – mint a kerület részéről elhangzott, a fővárosi tájékoztatás alapján a Mátyás király utat (a Czetz János utcával és közzel együtt) 2018-ban várhatóan felújítja a főváros, az ehhez kapcsolódó előkészítő munka már előrehaladott állapotban van. Azon félelmekre, hogy a Duna felől érkező autók számára a város felé kanyarodást (a 11-esnél) megszűntetnék, elhangzott, hogy bár ez nem kerületi hatáskör, az önkormányzat mindent megtesz, hogy ez ne fordulhasson elő, hiszen az rengeteg csillaghegyi és békásmegyeri életét nehezítené meg.
  • Sokan panaszkodtak a csillaghegyi HÉV átjárónál lévő lámpák programozására is, mivel úgy látják, hogy jelentős holtidők alakulnak ki a HÉV szerelvényeinek megérkezésekor. A kerületi önkormányzat ezügyben is felhívja az illetékesek (ebben az esetben a BKK mellett a HÉV-et üzemeltető MÁV figyelmét) a problémára, így remélhetőleg némi finomhangolással lehet majd segíteni a forgalom gördülékenyebbé tételében.

 

Csillaghegy nyugati oldalának forgalomcsillapítási tervezése ezzel lezárul. A kerületi költségvetés megszavazását követően derül ki, hogy a megvalósítás forrásai már 2018-ban rendelkezésre állnak-e majd.