Szeptember 30-án este fél hattól kezdődött meg Kaszásdűlő központi területeinek közösségi tervezése. A négyalkalmas tervezési workshop a Jövőbarát Egyesület Pethe Ferenc téri termében kerül megrendezésre, ahová a most hétfőre meghirdetett időpontra a helyi lakosok egy kis csapata érkezett.
A tervezési alkalom első felében a közösségi tervezés keretei kerültek tisztázásra a megjelentekkel. A tervezőcsapatban a szervezőt az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. munkatársai képviselték, a tájépítész tervezőirodát az S-Tér Kft tervezője, a helyieket pedig az itt élők kilenc fős csapata.
A közösségi tervezés bevezetőjében elhangzott, hogy a tervezés elsősorban a Pethe Ferenc térre, a Dugovics Titusz térre és a Huszti út – Kaszásdűlő utca – Dr. Szent-Györgyi Albert Általános Iskola által határolt területekre, illetve az ezen területeket körbeölelő úthálózatra fókuszál. E területek megújítására a 2018-ban a Fővárosi Önkormányzathoz benyújtott TÉR_KÖZ pályázaton elnyert 300 milliós támogatás ad lehetőséget, melyhez a kerület biztosítja szükséges, 124 millió forintos önrészt, így a projekt összesen 424 millió forintból gazdálkodhat.
Két általános, az egész lakótelepet érintő probléma megvitatására is sort került: egyrészt a lakótelep parkolási gondjaira, másrészt a kutyás – nemkutyás együttélés nehézségeire. A parkolási problémák gyökerét a megjelentek és a kérdőíves válaszadók is kétféleképpen látják. Egyrészt vannak, akik a probléma okát a távolabbról érkezve Kaszásdűlőn gépjárműveiket itt hagyó és innen tovább tömegközlekedéssel utazókban vélik felfedezni (P+R probléma). Másrészt vannak ettől eltérő véleményt megfogalmazók, akik szerint a meglévő parkolók száma az itt élők számára sem elegendő. A második téma kapcsán megvitattuk a hosszabb és rövidebb távú lehetőségeket, beszélgettünk a parkolási övezet létrehozásának folyamatáról, és a hosszabb távú, távlati megoldásokról is.
A kutyás kérdésben az hangzott el, hogy a közterület-felügyelet – lehetőségeihez mérten – újabb kutyaürülék gyűjtő szemetesek telepítését végzi, mégpedig a helyiek bejelentései, és az Óbudai Kutyás Egyesület jelzései alapján. Az egyesület kidogozott egy szemléletformáló kisokost is, mely múlt héten jelent meg, ami a felelős állattartás szabályit tartalmazza (ez a tervezési alkalmon nyomtatott formában elvihető volt).
A kérdőívhez beérkezett 162 javaslat összefoglalását is megismerhették a jelenlevők. A javaslatok a fenti érték- és problémagócokra összpontosítanak, megfogalmazva a területek általános jobb minőségű fenntartásán túl új funkciók létesítésének igényét is.
A Bud Spencer parkra vonatkozóan több ülőhely, szemetes és fa ültetését javasolták, illetve teljesen új funkcióként megjelenik a futópálya, biciklis pálya és kutyafuttató kialakításának igénye. A Szérűskert utca – Köles utca forgalomcsillapítására több megoldási javaslat is érkezett az autós forgalom teljes kitiltásától kezdve új járdák építéséig. E javaslatokat a közösségit tervezésben vitatjuk majd meg részletesen, hiszen a jelenlegi tervezésben is támogatott tartalom a gyalogos kapcsolatok erősítése.
A Pethe Ferenc térre alapvetően az árnyékolás megoldását kívánják a legtöbben, emellett több és jobb minőségű ülőalkalmatosság megjelenését szorgalmazzák.
A közösségi tervezés szempontjából fontos terület, bár a kérdőívezésben nem jelenik meg olyan nagy hangsúllyal, a Kaszásdűlő utca – Huszti út melletti elhanyagolt zöldfelület, melyre alapvetően – a korábban volt aszfaltos focipálya okán is – mint sportolási funkcióval megtölthető, a nagyobb gyerekek és fiatalok kiszolgálására alkalmas területként gondolnak az itt lakó válaszadók.
A Batthány-Strattmann László park területén a fák ültetése és a futópálya kialakítása jelent meg a legtöbb válaszadó esetében, illetve sokan szeretnék a Boglya utca – Apát utcai kitaposás térkövezését a zöldfelületen keresztül.
A tervezési alkalom második felében a jelenlevőkkel megkezdődött a tervezési terület fejlesztésének tulajdonképpeni tervezése. Az összes megjelent – rövid bemutatkozás után – felírta a térképre az egyes javaslatait a fejlesztési területre vonatkozóan. A mostani, első alkalommal ezek az ötletek mind felkerültek a térképre, azok részletes megvitatása, értékelése nélkül. A megjelentek a kérdőívből leszűrhető megállapításokkal összhangban, de már azok megfontolásával tették meg javaslataikat.
A Pethe Ferenc tér fejlesztését illetően az árnyékolás javítása mellett elhangzott a szökőkút problémaköre, melynek fontos lenne kivizsgálása, hogy egyáltalán valaha megbízhatóan működőképes lesz-e. Amennyiben nem, úgy azt fel kell számolni. Továbbá fontos javaslatként hangzott el a szivarfák alatti terület közösségi térré alakítása, ugyanis – bár igen hangulatos hely – jelenleg kihasználatlan.
A Dugovics Titusz tér zöldfelületével kapcsolatban az út menti parkolás és az orvosi rendelő mögötti parkolási helyek bővítése hangzott el. Merész ötletként, Kaszásdűlő parkolási gondjainak enyhítésére, egy zöldtetős parkolóház kialakítása került szóba.
A Szérűskert utca forgalomkorlátozásával kapcsolatban többen is elmondták, hogy nagyon óvatosan és megfontoltan kell a kérdést kezelni, mivel sokan csak ott tudják megközelíteni a házuk előtti parkolóhelyeket, ami kimelten fontos azért is, mivel azon az oldalon találhatók a mozgáskorlátozottak számára kijelölt parkolóhelyek. A Köles utca kérdésében legegyszerűbb javaslatként a felfestett parkolóhelyek megszüntetése, a várakozás megtiltása, illetve a „zsákutcásítás” vetődött fel. Mind-mind megvizsgálandó kérdések a továbbiakban.
A Huszti út menti területtel kapcsolatos megbeszélés során elhangzott, hogy ott egy kb. 250 m2-es új közösségi épület számára építési hely lett kijelölve a Kaszásdűlő utcával párhuzamosan, a támogatási szerződésben előírt 3K funkcióbővítése, mint támogatási cél megvalósítása érdekélben. Az épület adna helyet a 3K-ból kiszorult programoknak, illetve a kialakítandó parkhoz kapcsolódó kiszolgáló épület (pl. mosdó) funkcióját is betöltené.
A fiatalok számára sportolási és közösségi térként funkcionáló terület ötletével egyetértettek a megjelentek, de fontos, hogy azok részleteiben kidolgozásra kerüljenek. Fontos szempont az ide néző sávház lakóinak zajvédelme, illetve hogy a forgalmas út felől növényekkel kell védeni az ide kerülő sportpályát a por és légszennyezés szűrésére. Fontos még a Szérűskert – Kaszásdűlő utca csomópont teljes gyalogosbaráttá tétele, ugyanis a fiatalok számára odakerülő funkciót felelősséggel csak akkor szabad kialakítani, ha az biztonságos útvonalon közelíthető meg.
Köszönjük az összes résztvevő áldozatos munkáját, reméljük a következő alkalmon – október 7-én, hétfőn 17:30-kor – még többen tudnak részt venni a közös munkában!