A 10-út elkerülő szakaszának megépítésévél az Ürömi úti körforgalom és a Kocsis Sándor út közötti részen a gépjármű közlekedés feltételeinek javulása miatt megnövekedett a haladási sebességgel és az ebből adódó közlekedési zaj is, mely az ürömhegyi lakóterületeket érinti a legérzékenyebben.
Legelső intézkedésként időintervallumhoz kötött sebességkorlátozás került bevezetésre.
A továbbiakban a lakosság érdekében és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előirányzatának megfelelően az alábbi feladatokat vállalta kerület:
- Forgalmi adatgyűjtésre alkalmas közúti sebességjelző táblák kihelyezése
- Zajterhelés vizsgálata
- Zajvédelmi szakvélemény és a zajvédelem lehetséges intézkedéseinek vizsgálata
- Lakossági tájékoztatás
ZAJVÉDELMI SZAKVÉLEMÉNY
A 10-es út elkerülő szakaszának megnövekedett zajterhelése miatt zajvédelmi szakvélemény készült.
A tanulmány tartalmazza a jelenlegi zajterhelés felmérését illetve a lehetséges zajvédelmi beavatkozások várható hatásait.
A vizsgálat során a kijelölt mérési pontokon 24 órás zajvizsgálatot zajlott, melyre során meghatározásra került az adott napszaknak és forgalomnak megfeleltethető irányadó zajszint.
A zajtérképek készítésé során forgalmi adatok, helyszínrajzok, beépítési jellemzők, a zajmérési eredmények valamint korábbi mérési tapasztalatok alapján a jelenlegi mértékadó zajterhelés számítással lett meghatározva.
A tanulmány részletesen kifejti a zajvizsgálat eredményeit a napszakonként meghatározott határértékek tükrében.
A vizsgálati anyag második fele a számításokon alapuló és helyszínen gyakorlatban is alkalmazható zajvédelmi megoldásokat és azok várható hatásait vizsgálja, melyeket akusztikai számításokkal, konkrét, decibelben kifejezett értékekkel is alátámaszt, úgy mint:
- Útburkolat minőségének javítása
- Közlekedsszervezés – sebességcsökkentés
- Területfelhasználás – védőtávolságok alkalmazása
- Véderdő telepítése
- Zajárnyékoló létesítmények
SEBESSÉGMÉRŐ TÁBLÁK
elepítésre került 4 darab sebességmérő tábla a 10-es út elkerülő szakaszán a Kocsis Sándor utcai és az ürömi körforgalom között, irányonként 2-2 darab.
A táblák a közlekedésbiztonság növelését, a sebességhatár betartatását ezzel együtt a közlekedési zaj csökkentését szolgálják közvetetten.
A táblák energiaellátása napelemmel történik, valamint mobilinternet segítségével azok állapota folyamatosan monitorozható, úgy mint az akkumulátor aktuális töltöttsége vagy a tábla műszaki állapota, funkciók működőképessége. A tábla fel van szerelve adatgyűjtő modullal is, így a lehetőségünk van közlekedési statisztikák készítésére, forgalomszámlálásra akár valós időben is. Az útszakasz “különlegessége”, hogy napszakonként változó sebességkorlátozás van érvényben, de természetesen a tábla ezzel is tisztában van, és hol 50, hol pedig 60 km/h sebességhatár átlépésekor ad figyelmeztető “LASSÍTS” jelzést