Valenciában jelenleg összesen megközelítőleg 800 000-en élnek, és a város egy több mint 1,5 millió lelket számoló, nagyvárosi övezet központja. Valencia városa, a régió teljes lakosságának 16%-át foglalja magában, továbbá demográfiai és gazdasági értelemben Madrid és Barcelona után, Spanyolország harmadik legnagyobb városa. A mediterrán folyosó közepén helyezkedik el, a Földközi-tenger térségének legfontosabb kikötőivel (5. kikötő az áruszállításban).
Intézményi honlap:https://www.valencia.es/cas/inicioTeljes lakosság: 801 545 (2020. január)Szociodemográfia: Valencia a gazdasági tevékenység tekintetében és a mintegy 800 000 lelket magában foglaló lakosságával a 3. legjelentősebb spanyol város. A lakosság 26,2%-a 64 év feletti (2019). További fontos jellemzői: 13,5%-os munkanélküliségi ráta (2019); 54,3%-os eltartottsági ráta (2019). Valencia lakosságának 9%-a veszélyeztetett (2016). Egy fogyasztási egységre jutó átlagos éves nettó jövedelem 15 353 € (2018). A lakosságának 29,8%-át fenyegeti a szegénység vagy a társadalmi kirekesztés veszélye. (2018)Energiaszegénységi ráta: 23% (2016) Forrás: Becsült energiaszegénység Valencia városában 2016-ban a MIS mutató használatának segítségével. |
Az energiaszegénységhez kapcsolódó első elemzést egy feltérképezési folyamat segítségével végezték el 2016-ban. (5 különböző mutató becslése alapján (10%-os szabályok, 2M, alacsony jövedelmű lakáshitelprogram, MIS, észlelés és önbevalláson alapuló), illetve egy 600 fős mintán végzett háztartási panelvizsgálat segítségével, amely kezdeti betekintést nyújtott a város energiapolitikájának irányításához. A tanulmány szerint a városi háztartások 23%-a él energiaszegénységben a MIS mutató alapján.
Az energiaszegénység leginkább az alacsony jövedelmű háztartásokat sújtja, akik nem tudják fenntartani otthonukban az ideális körülményeket, mivel nem tudják finanszírozni az alapvető energiaszükségleteiket. Gazdasági hátrányuk gyakran otthonaik rossz energiahatékonyságával párosul (rossz szigetelés, rosszminőségű fűtőanyag, elavult fűtési/hűtési rendszerek). Az emelkedő energiaárak, valamint a közelmúltbeli pénzügyi és gazdasági válság pedig csak súlyosbítja a problémát, amely társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségekben bővelkedik. Ráadásul ezek a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok gyakran élnek elszigetelten, nem részesülnek mások támogatásában, ami mind a társadalmi, mind a térbeli szegregációjuk növekedéséhez járul hozzá.
Az energiaszegénység által különösen érintett, vagy fenyegetett kiszolgáltatott társadalmi csoportok közé tartoznak a nyugdíjasok, a munkanélküliek vagy rosszul fizetett emberek, az egyedülálló szülők, az eltartott vagy egyedül élő idősek, a szociális ellátásban részesülő fogyatékkal élők, a különböző kisebbségi csoportok, a migránsok stb. Az energiaszegénység számos tekintetben negatív hatással van azokra, akik elszenvedik, főként egészségügyi értelemben és a jóléti javakhoz való hozzáférés tekintetében.
Vízió az energiaszegénységről
Valencia városi tanácsa a városok azon első csoportjának tagja, amely 2009-ben írta alá a Polgármesterek Klíma- és Energia- ügyi Szövetsége elnevezésű kezdeményezést. Ezt követően a város 2010-ben útjára indította az első Fenntartható Energia Akciótervét (SEAP) azzal a céllal, hogy 2020-ig 20%-kal csökkentse az üvegházhatásúgáz-kibocsátást. A 2019-ben a városi tanács által jóváhagyott SECAP célja a szükséges stratégiák, intézkedések és eszközök kialakítása a felhasználás, a fogyasztás és az energiatermelés fenntartható fejlődésének elérése érdekében, amely az üvegházhatásúgáz-kibocsátást 2030-ig 40%-kal szándékozza csökkenteni. Ez összhangban van a Polgármesterek Klíma- és Energia- ügyi Szövetség kezdeményezés célkitűzéseivel. A város energiastratégiájának egyik kulcsmotívuma az energiaszegénység elleni küzdelem, valamint az, hogy minden lakója számára elérhetővé váljon az energiához való jog. Korábban különböző kezdeményezések próbálták detektálni a fűtőanyag-szegénység problémáját. Először 130 háztartás került megvizsgálásra a szociális szolgáltatásokon keresztül, mára pedig létrejött egy fűtőanyag-szegénységgel foglalkozó munkacsoport, amely havi rendszerességgel találkozik a legfontosabb érdekelt felekkel, annak érdekében, hogy előrelépést érjen el ebben a kérdésben (a szociális vonatkozású civil szervezetek, a tudományos és a magánszféra egyaránt bevonásra kerül az energiaauditba, a közigazgatásba stb.)
Valencia elképzelése szerint az energiaszegénység társadalmi igazságtalanság kérdése, amelyet számos tényező alakít. Ezeknek a többsége strukturális okokra vezethető vissza, amely kívül esik a háztartások személyes hatóerején. Ezért ismerték fel, hogy az energiaszegénység politikai választ igényel. E kihívások kezelése érdekében a valenciai városi tanács a Valencia Klíma és Energia Alapítványon keresztül megalapította a város első energiahivatalát. Az energiahivatal célja, hogy egyablakos rendszerként értékelje, tájékoztassa és támogassa a polgárokat az energiahatékonyság, a megújuló energia, az energiaszegénység és az energiaátállás terén. Az energiahivatal fő célja a helyi érdekelt felek tájékoztatása és kapacitásépítése Valencia város energiaátállásával kapcsolatban, biztosítva a polgároknak az energiaátállásban való aktív szereplőként való részvételhez szükséges eszközöket és információkat. A WELLBASED keretén belül az energiahivatal kulcsfontosságú eszköz lesz az energiaszegénység leküzdése, a veszélyeztetett háztartások egészségének és jólétének javítása, valamint az energiaszegénység és az energiához való jog strukturális problémájára való figyelemfelkeltésre irányuló városi program végrehajtása és érvényesítése tekintetében.
Megvalósítandó tevékenységek
Valencia bevonja a helyi érdekelt feleket a pilot beavatkozások tervezésébe, több szektor résztvevőinek meghívásával, a Las Naves által kidolgozott „négyes spirál” megközelítést követve, amely a közszférát, a tudományos és magánszektort, illetve a civil társadalmat foglalja magában. A sérülékeny háztartásokat reprezentáló fókuszcsoport bevonásra kerül egy közös alkotási folyamatba a beavatkozások megtervezése érdekében, biztosítva ezzel az intervencióknak a valós igényekhez illeszkedését.
A beavatkozások közé tartozik a veszélyeztetett háztartások energia-, légkör-, egészség- és életminőség-mutatóinak monitorozására szolgáló szenzorok telepítése, amelyek célja az energiaszegénység és a testi-lelki egészségügyi problémák közötti kapcsolat bizonyítása. Az összegyűjtött adatok később elemzésre és értékelésre kerülnek, annak érdekében, hogy felmérjék a beavatkozások hatását a résztvevők egészségére és jólétére.
A sérülékeny háztartásokban történő beavatkozások végrehajtását főként az energiahivatal összehangolt fellépése (amelynek tapasztalata van a társadalmi-energetikai auditok, a számlatámogatás, a tájékoztató és figyelemfelkeltő kampányok, valamint az olyan felhatalmazási tevékenységek terén, mint az energiahatékonysági tréningek és az energiához való jog), illetve a szociális szolgáltatások és civil szervezetek vezérlik. Az egészséggel és az életminőséggel kapcsolatos intézkedések sikerességét az INCLIVA szakértelme és támogatása biztosítja. Minden beavatkozás és képzés az energiához való jogról szóló polgári iskola létrehozása köré fog szerveződni A jelenlegi és jövőbeli beavatkozások nyomon követéséből és értékeléséből származó pozitív eredmények elősegítik az energiahivatalok replikációját a városban.
A projekt megvalósításának fő célcsoportja Valènciában az Algirós, Camins al Grau és Poblats Marítims térségében élő, alacsony jövedelemmel rendelkező háztartások lesznek, ahol nagy arányban vannak jelen veszélyeztetett csoportok, köztük az egyedül élő idősek, romák, munkanélküliek stb. Összesen 354 megkérdezett fog részt venni a vizsgálatban.